وارد شوید ثبت نام کنید
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۳

مراحل تولید میلگرد آجدار | اهمیت وجود میلگرد در ساختمان سازی – دیجی آهن

 

مراحل تولید میلگرد آجدار

در صنایع ساختمان‌ سازی میلگرد یکی از مقاطع بسیار پرکاربرد و مهم است. این محصول یکی از مصالح ساختمانی مهم به حساب آمده که جهت افزایش استقامت بتن استفاده می‌گردد.در ادامه قصد داریم تا درمورد مراحل تولید میلگرد آجدار و توضیحاتی را به شما ارائه دهیم.

 

اهمیت وجود میلگرد آجدار در ساختمان سازی

می‌توان گفت مهم‌ترین هدف اصلی از استفاده از میلگرد آجدار  یا ساده، افزایش استقامت بتن  است؛ تا بتواند وزن بسیار بالا را تحمل کند. زیرا بتن خاصیت کشسانی نداشته و در صورت  قرارگیری در فشار می‌شکند. درنتیجه استفاده از میلگرد سبب شده تا این ضعف برطرف شود. می‌توان گفت که استفاده از این محصول در کنار بتن موجب شده تا سازه‌ها در برابر عواملی نظیر فشار ناگهانی زلزله و یا نیروی کششی هیچ‌گونه آسیبی نبینند. ب دلیل این‌ که ضریب انبساط دمای بتن و میل‌گرد به یکدیگر نزدیک است، هیچ‌ گونه واکنشی بین این ۲ محصول ایجاد نخواهد شد.

 

 مراحل تولید میلگرد آجدار

در ابتدا باید بدانید که برای تولید میلگرد آجدار از شمش فولاد استفاده می‌شود. در ابتدا شمش فولاد را در حرارت قرار می‌دهند. سپس از غلتک های متوالی آن‌ها آن‌ها را رد کرده تا به میله‌ای با سطح طویل و عرض کم تبدیل شود. سپس از غلتک‌های استفاده می‌شود تا عاج‌ها را روی سطح میل‌گردها ایجاد کند. در اکثر مواقع از ۴ روش برای تولید این محصول استفاده می‌گردد.

 

انواع مراحل تولید میلگرد آجدار

همان طور در بخش قبل گفتیم، می‌توان با استفاده از ۴ مراحل تولید میلگرد آجدار را در سطح کیفی متفاوت به تولید رساند. این روش‌ها عبارت‌اند از:

 

 روش نورد

از شیوه‌های ساخت میل‌گرد می‌توان به روش نرد اشاره کرد. در این روش شمش فولاد را در دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهند.پس‌ از رسیدن به این فولاد درجه وارد مرحله تولید می‌شود. سپس از طریق فرایند راسینگ میلگرد آجدار به تولید می‌رسد.

 

 مراحل تولید میلگرد آجدار با استفاده از فرایند نورد سرد

در این روش برای تولید میلگرد آجدار آن را در دمای بسیار پایین‌تر قرار می‌دهند. لازم است بدانید میلگرد هایی که از این روش حاصل می‌شون،د و بسیار مقاوم و مستحکم هستند. چراکه در طی مراحل واکنش‌ها نیروی ساختار آن‌ها ایجاد خواهد شد که سبب افزایش استحکام میلگرد آجدار می‌گردد. برای تولید این محصولات به رول‌های کوره، متراژ،  استند و قیچی احتیاج خواهید داشت.

 

 روش میکرو آلیاژی برای تولید میلگرد آجدار

در این روش به ‌منظور افزایش مقاومت میلگرد علاوه‌بر فولاد معمولی، از آلیاژهای کثل نیوبیم، انادیوم و تیتانیوم استفاده می‌گردد. در این روش شمش آهن بعد از  گذراندن فرایند روی، در محیط سردی قرار خواهد گرفت که می‌تواند روی مقاومت آن تأثیر بسزایی داشته باشد. درنتیجه میلگرد  از استحکام کافی برخوردارمی شود. به‌ همین خاطر نیز معمولاً در مناطق زلزله خیز استفاده از این نوع میلگرد رواج دارد.

 

 

مراحل تولید میلگرد آجدار از طریق فرایند خنک کاری و حرارت

در این روش فرآیند فولاد که حرارت زیادی نادرست را در پروسه آستنیک قرار می‌دهند. سپس با استفاده از روغن یا آب آن را سرد می‌کنند. سپس به جهت شکل ‌دهی بار دیگر فولاد را در حرارت می‌گذارند. مهم‌ترین مزیت این روش کاهش و هزینه‌های نیروی انسانی است. همچنین این نوع میلگردهای آجدار از جوش پذیری بالایی برخوردار هستند.

 

کاربرد میلگرد آجدار

میلگرد های آجدار سطح صافی ندارند و به عبارتی دفورمه هستند. بیشترین استفاده از این نوع محصولات در صنعت ساختمان است. در واقع برجستگی‌های روی سطح این میلگردها سبب شده تا بتن استحکام بیشتری را در برابر نیروهای کششی داشته باشد. میلگرد صاف عاج ندارد و سطح آن کاملاً یکدست است.

 

 قیمت میلگرد آجدار

در خصوص قیمت میلگرد آجدار نمی‌توان قیمت دقیقی را اعلام نمود. چرا که عوامل بسیار زیادی در این مورد تأثیرگذار هستند. با این‌ حال می‌توانید به اطلاع از قیمت‌ها و خرید انواع مقاطع فولادی برای صنایع ساختمانی به سایت دیجی آهن  هم مراجعه کرده و محصول خود را در زمان و کمترین زمان ممکن و تحویل بگیرید.

لازم است بدانید که محصولاتی نظیر سنگ ‌آهن، گندله، فولاد و… از مواد اولیه و تولید میلگرد هستند، به ‌صورت مستقیم روی قیمت آن مؤثر خواهند بود.

 

 سخن پایانی

ما در این مطلب درمورد مراحل تولید میلگرد آجدار توضیحاتی را بیان کنیم. همان طور که گفته شد و با استفاده از ۴ روش می‌توان جهت تولید این نوع میلگرد اقدام کرد و از آنبرای افزایش مقاومت سازه‌های گوناگون استفاده نمود.

منبع : shyamsteel گردآوری و انتشار : دیجی آهن