وارد شوید ثبت نام کنید
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۳

فرآیند تولید کابل ، بررسی تمامی مراحل تولید سیم و کابل⭐

فرآیند تولید کابل

 

فرآیند تولید کابل چگونه است؟ کابل ها در واقع یک عضو ارتباط دهنده برای دیگر اجزای پروژه‌های ساخت ‌و ساز به حساب می‌آیند. کابل‌ها و سیم‌ها که ممکن است به شکل‌های گوناگونی همانند مفتولی و افشان و نیمه افشان به تولید برسند و سبب انتقال جریان الکتریکی در صنایع همانند مخابرات  یا ساخت ‌و ساز می‌شوند.

کابل در حقیقت متشکل از سیم‌های به‌هم بافته بوده  که معمولاً در صنایع الکتریکی و مخابراتی جایگاه ویژه‌ای دارند. فرایند تولید کابل برای انواع آن ممکن است کاملاً متفاوت باشد. روش تولید این محصولات می‌تواند در کیفیت نهایی آن‌ها به شکل مستقیم مؤثر واقع شود. همچنین قیمت آن‌ها را نیز تحت ‌الشعاع قرار دهد. در ادامه همراه دیجی آهن باشید.

بیشتر بخوانید : جهت اطلاع از آخرین قیمت های تیرآهن لطفا کلیک کنید!

بررسی فرآیند تولید کابل

 در تولید کابل معمولاً از مفتول‌های مسی با  قطر ۸ میلی سانتی‌متر استفاده می‌گردد. این مفتول ها روی قرقره‌های مخصوصی پیچیده می ششود. نخستین مرحله در تولید کابل نازک کاری می‌باشد. در این مرحله با وارد کردن قرقره‌های مفتول و دستگاه‌های کشش این کار را انجام می‌دهند. مفتول‌های ۸ میلی ‌متری را از دستگاه‌ های  مخصوص عبور داده و آن‌ها را به مفتول‌های ۱٫۳۸ میلی‌متری تبدیل می‌کنند.

در مرحله دوم مفتول هایی را نازک شده در دستگاه مخصوصی بنام بانج قرار می‌دهند. توجه کنید که تعداد قرقره هایی که وجود دارد و باید حتماً حداکثر ۵۰ عدد باشد. سپس آن را در کوره جهت تولید کابل می‌گذارند. در مرحله بعدی این مفتول ها به واسطه دستگاه بانچ به رشته‌هایی تبدیل خواهند شد.

 رشته‌هایی که در مرحله دوم و بانج تبدیل شده‌اند، درواقع ماده اولیه برای تولید کابل به حساب می‌آیند. درصورتی‌که هدف شما تولید سیم باشد محصول نهایی به جهت بسته ‌بندی از طریق تجهیز ماشین اکسترودر به قسمت مورد نیاز منتقل می‌شود. اما اگر هدف اصلی تولید زیر کابل باشد، این محصولات  را بر روی قرقره‌هایی قرار داده و آن برای روکش زنی به اکسترودر وارد می‌کنند.

 دستگاه اکسترودر در خط تولید جهت روکش سریع استفاده می‌شود.  در آخر نیز محصول تولید شده برای بسته ‌بندی آماده شده و آن را در اندازه‌های مختلف بسته بندی می‌کنند.  فراموش نکنید که کابل و سیم را می‌توان به شکل قرقره و یا کلاف تولید کرده و به بازار عرضه کرد.

 

 خط تولید کابل

 در خصوص فرآیند تولید کابل بهتر است که درمورد خط تولید آن توضیحاتی را بیان کنیم. تولید کابل و سیم براساس میزان ظرفیت و نوع سیم می‌تواند تفاوت‌هایی داشته باشد. به‌طور مثال ظرفیت لاین تولید این محصول در کشور ایران ۱۲ متر و در ۱ دقیقه تا ۴۰۰ متر نیز متغیر می‌باشد.

از جمله  تجهیزاتی که در فرآیند تولید کابل  استفاده می‌شوند، می توان به دستگاه اکسترودر  کشش راد اشاره کرد که نقش مهمی را برای تولید انواع کابل ایفا می ‌کنند. راه‌اندازی لاین تولید خط تولید می‌تواند هزینه‌های زیادی را تا چند ۱۰۰ میلیارد به‌همراه داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید : جهت اطلاع از قیمت انواع ورق، لطفا کلیک کنید!

 

بررسی فرآیند تولید کابل و سیم

فرآیند تولید کابل  متشکل از موارد زیر است:

  • نازک ‌کاری
  • آنیل کاری
  • تاباندن رشته ‌های مس
  • عایق‌ کاری
  • روکش زنی و بسته ‌بندی

 نازک ‌کاری مفتول‌های مسی با استفاده از دستگاه‌های مخصوص در طی دو مرحله انجام  شده و به ضخامت‌های متفاوتی تولید می شوند. سپس این محصولات وارد کوره می‌شوند. در مرحله دوم مفتول‌های مسی که آنیل شده اند، با استفاده از دستگاه تابانده شده و آن‌ها را وارد دستگاه اکسترودر می‌کنند.

در این ‌راستا در مرحله روکش زنی است. دستگاه‌های اکسترودر سیم های از جنس گرانول و پودر تالک را مورد استفاده قرار می‌دهند. در مرحله نهایی نیز محصول بدست آمده با توجه به اندازه و به سفارش مشتری بسته ‌بندی می‌شود.

 

کلام آخر

 با توجه به کاربرد ویژه‌ کابل‌ها در صنایع مختلف دارند، کسب اطلاعات کافی درمورد فرآیند تولید کابل  می‌تواند دارای اهمیت ویژه‌ای باشد. همان طور که کفتیم در امثر صنایع کابل و سیم ها نقش اتصال دهنده های اصلی برای قطعات مختلف ایفا می کنند و قطعا خرید آن ها در سطح کیفی بالا بسیار حائز اهمیت است.

برای تولید کابل بایستی مراحل متعددی به شکل دقیق طی شود تا در نهایت این کابل ها در وضعیتی مناسبی به بازار عرضه شده و مورد استفاده صنعتگران قرار بگیرند. شما می‌توانید به ‌منظور کسب اطلاعات بیشتر درمورد انواع آهن ‌آلات و استعلام قیمت و هر یک از محصولات همانند میلگرد، تیرآهن، نبشی، قوطی وووو به سایت ما مراجعه کرده و به شکل دقیق تمامی موارد لازم مطلع شوید.

 

منبع : www.primecabindia.com

منبع : گردآوری و انتشار : دیجی آهن