وارد شوید ثبت نام کنید
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۳

کاربردهای خاموت و انواع آن – دیجی آهن

 

کاربرد خاموت در ساختمان سازی

یکی از روش‌های پرکاربرد برای افزایش استحکام ساختمان، استفاده از محصولی به نام خاموت در شناژ می ‌باشد. به‌ منظور ساخت یک سازه با مقاومت بالا لازم است تا تمام امورات مهندسی به شکل صحیح اجرا گردد. به ‌بیان‌دیگر یک ساختمان مستحکم و استاندارد باید طبق استاندارد های روز دنیا اجرا شود. زمان ساخت بنا باید به این مورد توجه داشت که ساختمان مورد نظر شما مقاومت کافی را در برابر حوادث طبیعی داشته باشد. به ‌منظور مقاوم سازی ابزار و تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به میلگرد خاموت اشاره کرد.

زلزله در ژاپن در سال ۱۹۷۱ یکی از اصلی‌ترین عللی بود که مهندسان به‌ دنبال راه‌حلی برای افزایش مقاومت سازه‌ها در برابر زلزله افتادند. در ادامه با دیجی آهن همراه باشید تا در مورد این محصول و اهمیت آن در سازه ها توضیح دهیم.

 

خاموت چیست؟

به طور کلی میلگرد ها در ساختمان به دو شکل عرضی و طولی استفاده می شوند. اگر میلگرد در راستای عرضی استفاده شود به آن خاموت گفته می‌شود. میلگردها در اندازه های متنوع موجود بوده که مدل این محصول نیز از این قضیه مستثنی نمی‌باشد. پرکاربردترین سایز این محصول ۸ و ۱۰ می‌باشد. خاموت ها در واقع میلگرد هایی هستند که به‌ صورت خم شده استفاده می‌شوند. به‌ بیان ‌دیگر استفاده از این محصولات سبب افزایش استحکام سازه در برابر نیروی برشی و پیچشی خواهد شد. این نوع از میلگردها براساس کاربردی که دارند، در نمونه‌های مختلفی تولید می‌شوند.

قیمت میلگرد خاموت نیز تا حد بسیار زیادی به هر میلگرد استفاده‌شده در تولید این محصول وابسته خواهد بود. به‌ طور مثال اگر تولید اگر نوع میلگرد میانه باشد، برای برآورد قیمت نهایی این محصول و باید هزینه‌های مربوط به خمکاری را در نظر داشت. اندازه و قالب این نوع میل‌گرد را می‌توان تغییر داد.

 

بیشتر بخوانید : قیمت انواع  ورق در بازار

 

 

انواع خاموت

میلگرد ها بر اساس کاربردی که دارند، در مدل های راستا، سنجاقی، خاموت و خرک تولید می شوند. خود خاموت نیز مدل های مختلفی دارد که عبارتند از:

 

سنتی

این مدل با دست تولید شده و یکی از پرکاربرترین مدل ها بوده که به شکل مربعی است.

خاموت معمولی

این محصول با استفاده از دست ساخته شده و می توان آن را در اکثر سازه ها استفاده کرد.

 مدل مارپیچ

این مدل با دست قابل تولید نیست بلکه منظور ساخت تولید می‌شود و از از دستگاهی به نام CNC استفاده می شود.

خاموت سلولار

خاموتی که به فرم و حلقه‌های بسته بود و استفاده از آن سبب افزایش استحکام سازه می‌شود را مدل سلولار می‌گویندو برای ساخت این محصول از تکنولوژی pi- system استفاده می‌شود. این محصول از جدیدترین نوع خاموت در بازار آهن است.

 

 

بیشتر بخوانید : قیمت انواع نبشی موجود در بازار

 

 

 استفاده از خاموت در ساختمان

روش‌های مختلفی برای استفاده از این محصول در ساختمان وجود دارد. این محصول ها به دو شکل تنگ باز و تنگ بسته در سازه‌ها به کار می‌روند. آرماتورهای عرضی تنگ باز می‌توانند به شکل تک ‌شاخ، ۲ شاخه یا چند شاخه استفاده شوند. مدل تنگ بسته نیز برای تحمل نیروی برشی و پیچشی بهترین عملکرد ممکن را خواهد داشت. اگر قصد دارید در شرایطی از آرماتور عرضی استفاده کنید که نیروی پیچشی وارده وجود دارد، بهتر است مدل تنگ بسته را انتخاب کنید. پس ‌از استفاده از خاموت باید آن تا انتهای آن را به اندازه‌ای ۱۳۵ درجه خم کنید تا بتوانید این ‌گونه سازه را در برابر نیروهای مختلف مقاوم سازی نمایید.

 

 نقش خاموت در سازه

باوجود کمربندهای زلزله در بخش‌های گوناگون جهان، همواره چالش‌های زیادی در صنعت ساخت ‌و ساز وجود دارد. طی کردن این چالش‌ها به بهترین شکل ممکن به ‌ویژه در جوامعی که از نظر اقتصادی در سطح پایینی قرار دارند، قطعاً پیچیده خواهد بود. چرا که در صورت عدم رعایت نکات ایمنی در ساختمان سازی شاهد تلفات و صدمات زیادی می‌شویم. بنابراین به دلیل وجود شرایط غیرقابل پیش‌بینی همانند زلزله یا سیل و باید از بهترین محصولات و استانداردها برای ساخت‌ و ساز استفاده کنیم.

خاموت مهم‌ترین نقش را در سازه‌ها دارد. ستون‌های بتنی مقاومت پایینی در برابر نیروهای کششی دارند. استفاده از میل‌گردها به شکل عمودی یا مورب می‌تواند مقاومت بتن را در برابر نیروهای خمشی و برشی بالا ببرد. بدون شک بتن‌ها با داشتن میگرد که استحکام کافی در برابر نیروهای مختلف دارند. اما استفاده از این محصول به شکل منظم سبب شده تا مقاومت سازه به ‌طورکلی در برابر عوامل طبیعی افزایش پیدا کند.

منبع : دیجی آهن گردآوری و انتشار : دیجی آهن