وارد شوید ثبت نام کنید
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۳

لوله مانیسمان چیست و چه کاربردی در صنعت دارد؟✔️

لوله مانیسمان

 

لوله مانیسمان چیست؟ در تولید انواع آهن ‌آلات و مقاطع فولادی، نمونه‌های بسیار متنوعی وجود دارند. هر یک از محصولات فولادی دارای ویژگی‌های منحصر به‌ فردی بوده و برای بخش خاصی کاربردی خواهند بود.

به‌ طور مثال بخشی از مقاطع فولادی در ساختمان ‌سازی کاربردی بوده و بخش دیگر از آن‌ها در صنایع گاز و پتروشیمی و نفت استفاده می‌شود. لوله مانیسمان یکی از محصولات فولادی است که کاربردهای زیادی دارد. در ادامه مطلب با دیجی آهن همراه باشید تا به ‌طور کامل در مورد مانیسمان توضیحاتی را به شما ارائه دهیم.

 

 لوله مانیسمان چیست و چه کاربردی دارد؟

 لوله‌های فلزی در دو طرح کلی تولید می‌شوند به این معنا که هر لوله فلزی در یکی از نمونه‌های زیر از لوله‌های درزدار که توسط روش جوش مستقیم تولید می‌شوند. لوله‌های بدون درز که با آن‌ها مانیسمان نیز گفته می‌شود یکی از پر کاربرد ترین لوله های فلزی است.

صنعتگران به‌ خوبی می‌دانند که در فرایند جوشکاری در لوله‌های باید  ساخت لوله‌های درزدار با حساسیت بالایی انجام شود و جوش لوله دارای استحکام کافی باشدو اما همچنان مشکلاتی نظیر ترک ‌خوردگی و یا آسیب لوله‌ها در زمان جوشکاری وجود خواهد داشت. این بدین معناست که لوله‌های درزدار در بهترین شرایط ممکن بازهم به اندازه لوله بدون درز مقاومت و استحکام ندارند.

 

بیشتر بخوانید : بهترین میلگرد برای ساختمان سازی کدام است؟

 

 مشخصات لوله‌های درزدار مانیسمان

 لوله‌های مانیسمان دارای استانداردهای مختلفی هستند هر محصول بر اساس استانداردهای مشخص توسط تولید کنندگان به بازار عرضه می‌شود. ۲ استاندارد زیر برای ساخت مانیسمان استفاده می‌شود عبارت‌اند از:

  • برای لوله‌های فولادی از ASME B36.10
  • برای لوله‌های استیل از ASME B36.19

کسانی که این استانداردها را ارائه داده‌اند، برای هر یک از لوله‌های بدون درز ویژگی هایی را نظیر طول، ضخامت و قطر خاص را تعیین کردند. کارخانه‌هایی که ادعا می‌کنند محصولات خود را طبق این استانداردها به تولید می‌رسانند، حتماً بایستی دوره‌ها را در بازوها و ابعاد ازقبل ‌تعیین‌ شده به تولید برسانند.

 

 معرفی انواع لوله مانیسمان

 انواع لوله‌های رایج بدون درز عبارت‌اند از:

 لوله‌های رده ۲۰

 اینا لوله‌ها دارای ضخامت حدود ۲ الی ۶ میلی‌ متر بوده و سایز آن‌ها نیز حدود ۱۲ اینچ می‌باشد. همچنین وزن این لوله‌ها طبق مشخصات دیگری که دارد تا حداکثر ۳۰۰ کیلوگرم می‌باشد.

 

لوله مانیسمان رده ۴۰

 لوله‌های رده ۴۰ از سایز ۱ تا ۱۲ اینچ بوده و ضخامت آن‌ها نیز ۲ الی ۱۰ میلی‌متر است. وزن این محصول در برخی اوقات هم ۵۰۰ کیلوگرم هم و می‌باشد.

 

 

لوله مانیسمان

 رده ۶۰ برای لوله بدون درز

این محصولات همانند دیگر انواع لوله بدون درز نبود و میزان تقاضا برای خرید آن‌ها بسیار پایین است. به ‌طور معمول این لوله ها قطر ۸ تا ۲۴ اینچ به تولید می ‌رسند و مجموع وزن آن‌ها نیز طبق قطری که دارند، متفاوت می‌باشد.

بیشتر بخوانید : برای مشاهده انواع قیمت تیرآهن لطفا کلیک کنید

 

رده ۸۰

این محصول در ضخامتی بین ۳ الی ۹ میلی متر و وزنی حدود ۹ الی ۱۵۰ کیلوگرم است. لازم است بدانید که از لحاظ اندازه دارای تنوع بالایی نسبت رده‌ ۲۰ لوله مانیسمان  است. این لوله نسبت ‌به ضخامت زیادی که دارد تا حدود ۷۰۰ کیلوگرم بوده  اندازه آن طبق درخواست مشتری تعیین می‌شود.

 

لوله مانیسمان ۱۶۰

 بالاترین رده‌ لوله‌های بدون درز رده ۱۶۰  بود که وزن بسیار بالایی دارد و معمولاً قیمت آن نیز بسیار زیاد است.

 

 کاربرد لوله بدون درز

مانیسمان در مقایسه با لوله‌های درزدار دارای استحکام و مقاومت بالاتری هستند و می‌توانند به ‌خوبی نیروهای خارجی را تحمل کنند. این محصولات معمولاً در در مواردی به کار می ‌روند که نحوه‌ اتصال آن‌ها به یکدیگر تا حدودی پیچیده باشد. لازم است بدانید که این لوله‌ها بسیار مقاوم بوده و در زمان اتصال هیچ‌ گونه آسیبی نمی‌بینند. مهم‌ترین موارد مصرف این محصولات عبارت‌اند از:

  • جهت استفاده در استخراج و برای انتقال نفت و گاز
  • به‌منظور استفاده در مبدل های حرارتی
  • استفاده از لوله مانیسمان برای عایق کردن کابل‌های فشار
  • آب ‌رسانی صنعتی
  • آب‌رسانی به‌ منظور امورات کشاورزی

 

جمع‌بندی

 لوله‌ مانیسمان به‌همراه لوله‌های درزدار یکی از محصولات پرکاربرد هستند. این محصولات در صنایع گوناگونی نظیر پتروشیمی و نیروگاه‌ها و برای آب ‌رسانی کاربردی بوده و می‌تواند به ‌خوبی نیاز مشتریان را برطرف کند. این لوله‌های درزدار دارای روش تولید بسیار پیچیده‌ای هستند که باید در ۱ مطلب جداگانه به بیان و توضیح آن‌ها پرداخت. البته همان طور که گفتیم فرآیند تولید این محصول فولادی بسیار حساسیت بوده و  باید به‌ صورت جزئی ‌تری به آن توجه کرد.

منبع : گردآوری و انتشار : دیجی آهن