وارد شوید ثبت نام کنید
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۳

اسلب یا تختال چیست؟ + مزایا و کاربرد هر کدام

اسلب یا تختال

 

اسلب یا تختال یک قطعه‌ی میانی  فولادی بوده که نتیجه فرایند نورد شمش و ریخته گری است. سطح مقطع اسلب درست برعکس شمش مربعی نبوده و به شکل مستطیل است. همچنین از آن به‌ عنوان مواد اولیه برای ساخت محصولات نورد استفاده می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم در مورد تختال یا اسلب توضیاحاتی را بیان کنیم. بنابراین پیشنهاد می شود حتما در ادامه با ما همراه باشید.

 اسلب یک محصول فولادی به شکل مستطیل بوده که معمولاً عرض آن ۶۵۰ میلی‌متر تا حداکثر ۲ هزار میلی‌متر و متغیر بوده و طول آن نیز از و ۱۴ و ۱۲ متر می‌باشد. تختال تولید محصولات فولادی مختلفی همانند ورقف  کویل و غیره در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه همراه دیجی آهن بزرگترین مرجع رسمی قیمت آهن آلات باشید.

در ادامه جهت اطلاع از قیمت انواع میلگرد به سایت دیجی آهن مراجعه فرمایید.

 

 تختال یا اسلب چیست؟

اسلب در طی چندین مرحله در کارخانه‌های نورد  که به تولید ورق می‌پردازند، استفاده می‌شود. این محصول در کشور ما با اسم تختال نیز معروف است. به قیمت اسلب ان به‌ عنوان یک محصول نیمه نهایی برای ساخت ورقه‌های فولادی از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و می‌تواند به شکل مستقیم روی کیفیت آن‌ها مؤثر باشد.

بیشتر تختال ها از جنس فولاد بوده اما مدل‌هایی از آن‌ها نیز از جنس فولاد ضد زنگ است. این محصول متشکل از آلیاژهای نرم همانند منگنز، نیکل، کروم،  مس و مولیبدن می‌باشد. معمولاً مشخصات فنی اسلب ها  روی سطح آن‌ها حک شده و شما می‌توانید به ‌راحتی آن‌ها را بررسی کنید.

 

 استاندارهای تختال  یا اسلب

همان طور که گفتیم، این محصول به شکل مستطیل بوده و عرض آن از ۶۵۰ میلی‌متر شروع می‌شود. سایز این محصول، به کاربردی که دارد بستگی خواهد داشت. لازم است بدانید بالاتر حداکثر نرخ تولید اسلب ضخامتی بین ۲۳۰ میلی‌متر داشته و طول آن نیز ۱۲ متر است. در حال ‌حاضر با محدودیت وجود تختال  در بازار آهن رو به‌ رو هستیم. چرا که در جهان حدود ۲۰ میلیون تن اسلب به تولید می‌رسد.

 

بیشتر بخوانید : مقایسه قیمت انواع تیرآهن در بازار

 

کاربرد اسلب یا تختال

اسلب یا تختال را با نام بیلت نیز می‌شناسند. از این محصول در ساخت مقاطع فولادی مختلفی استفاده می‌کنند. از تختال برای تولید محصولات فولادی تخت همانند کویل، ورق و صفحات مختلف استفاده می‌گردد که کاربرد ویژه‌ای صنعت ماشین ‌آلات سنگین دارد.

به‌همین دلیل نیز نرخ تولید تختال و می‌تواند در قیمت ورق سیاه و دیگر محصولات تأثیرگذار باشد. با توجه به اندازه‌ استانداردی که گفتیم، ضخامت این ورق فولادی کم است به شکلی که سبب بروز مشکل در هنگام برش خواهیم شد و ممکن است احتیاج باشد برای برش آن از تجهیزات بخصوصی استفاده کرد.

 

 ویژگی اسلب

 برای تهیه اسلب یا تختال حتماً بایستی با ویژگی های آشنا شوید. مهم‌ترین ویژگی اسلب ها عبارت‌اند از:

  • دارای سطحی بسیار صاف بوده و هیچ ‌گونه پوسته روی آن وجود ندارد.
  • از نظر شکل ظاهری در سطح مناسبی قرار دارند.
  • هیچ حفره انقباضی روی سطح آن‌ها دیده نمی‌شود.
  • می‌توان گفت که روی سطح آن ها اثری از جوش وجود ندارد.
  • سطح تختال ها دارای لایه ضد زنگ بوده که بتواند در برابر عوامل مختلف مقاوم باشد.

 

 مزایای استفاده از اسلب یا تختال

یکی از مزایا بزرگ تختال ها این بود که کاربرد گسترده‌ای دارند و همین موضوع باعث شده تا بتوان استانداردهای لازم برای تولید آن‌ها جهت افزایش سطح کیفی رعایت شود. در حال حاضر این محصول در کشورمان جزء محصولات صادراتی است. از اسلب برای تولید قطعات فولادی بسیار متنوعی استفاده می‌گردد.

 

اسلب یا تختال

 

مهم‌ترین کاربرد این محصولات تولید ورق‌های فولادی است. همچنین می‌توان از آن‌ها برای تولید میلگرد، تیرآهن، لوله و کابل نیز استفاده کرد. این ورق‌ها نقش مهمی را در صنعت ماشین‌سازی نیز ایفا می‌کنند.

 

 کارخانه‌های تولید کننده اسلب

 به دلیل این‌ که اسلب  دارای اهمیت زیادی در صنایع است، تولید این محصول در کشور ما حائز اهمیت بوده و توسط کارخانه‌های متعددی به تولید می‌رسد. برترین تولید کنندگان اسلب در کشور عبارت‌اند از:

  • فولاد خوزستان
  • فولاد مبارکه
  • چادرملو
  • فولاد هرمزگان

کاربرد بیلت یا اسلب

 اسلب یا تختال یک محصول پیش ساخته از فولاد بود که برای تولید محصولات دیگر استفاده می‌شود. از جمله کاربردهای مهم آن می‌توان به تولید ورق‌های فولادی اشاره کرد.

بدین شکل اسلب را در حرارت قرارداده و سپس آن را زیر غلتک‌های در فشار قرار می‌دهند تا مقاومت آن‌ها کاهش پیدا کند. محصول نهایی از این فرایند همان ورق سیاه بود که برای تولید ورق‌های گالوانیزه و دیگر محصولات مناسب خواهد بود.

 

منبع : aradbranding.com

منبع : گردآوری و انتشار : دیجی آهن